[l10n-cs] uživatel root

Milan Keršláger milan.kerslager na pslib.cz
Pondělí Březen 21 06:54:20 CET 2011

Dne 20.3.2011 21:49, Marek Černocký napsal(a):

> Já myslím, že to jsou dvě trochu odlišné věci. "root" je označení účtu
> uživatele s nejvyšším oprávněním. Zatímco správce je osoba, která se o
> počítač stará.

Heslo správce počítače je heslo toho, kdo se o něj stará, tj. uživatele
root. I v unixových OS je více správců (adm, shutdown, lp), kteří
přebírají (mohou přebrat) určité úkony, i když o nich nevíte.

Ani jeden vámi uvedený argument není správný. Pokud se chcete odklonit
od původního překladu, NEdělejte to tak, že pojem změníte na odlišný a
nepřispějete ke srozumitelnosti. Taková změna nemá žádný obhajitelný význam.

Buď ponechte heslo uživatele root (což k porozumění rozhodně stačí) nebo
použijte výraz, který opravdu přinese obecnější porozumění bez nutnosti
znát specifické odlišností jednotlivých systémů.

Rozhodně jsem proti zavedení do slovníku takového nevhodného posunutého
výrazu.

M.K.

> A tak je to rozlišeno i v textech. Pokud má sekretářka zavolat správce,
> tak i v anglických originálech je jasně uvedeno, že se má obracet na
> svého "system admin" (což se překládá, jak navrhujete, "správce
> počítače"). A na druhou stranu správce počítače nemusí používat účet
> root. V řadě distribucí se na něj ani nelze standardně přihlásit,
> správce má jiný účet a používá sudo.

sudo vyžaduje heslo správce počítače (ať už vybraného uživatele, či
přímo roota, případně toho kdo ovládá konzoli). Jedná se tedy o stejnou
osobu. Co chcete víc?

Rozdílné původní výrazy vyplývají v originálních textech též z toho, že
v angličtině má to slovo "root" význam, zatímco v češtině nemá žádný a
není proto důvod se na něj významově odkazovat.

root user totiž znamená "základní uživatel" ve smyslu základní, původní
(jako třeba sazenice, hlíza), což může přeneseně znamenat výše
postavenou osobu třeba ve smyslu vůdce/zakladatele klanu, kterýžto
význam v češtině u tohoto spojení není.

--
                             Milan Keršláger
                             http://www.pslib.cz/ke/